Netværksinspirationsmøde
Netværksinspirationsmøde

Du tror du ved, hvad virksomheden vil have, men det er vigtigt, at du ved det!

Du skal vide alt om virksomheden, inden du sender din motiverede ansøgning. Her er en af metoderne til at komme til at vide noget; at ringe til virksomheden og stille spørgsmål, men mange undlader dette – hvorfor?

Ofte er det, fordi vi ikke ved, hvad vi skal spørge om, eller ikke synes vi vil ulejlige virksomheden. Vores helt egen Sebina tør og gør det, så hun stillede op til foredrag for at give os et indblik i, hvordan hun arbejder, når hun skriver ansøgninger og ringer ud til virksomhederne.

Sebina siger, at du bruger din tid mest effektivt, når du ringer og spørger ind til jobbet, inden du skriver ansøgningen. Det kan jo være, det viser sig, at jobbet ligger alt for langt væk, eller at de har nogle forventninger, du ikke kan se dig selv i – fx at have 200 rejsedage om året.

Det store spørgsmål er så, hvilke spørgsmål man skal stille, og her kom Sebina med mange forskellige forslag til, hvordan du finder de gode spørgsmål, for der er ingen standard spørgsmål.

Det vigtigste er at lave en grundig research ved at læse stillingsannoncen grundigt igennem, tjekke virksomhedens hjemmeside, tjekke økonomien på cvr.dk og undersøge virksomheden på Google. Tænk på, hvad du ved om de emner, der dukker op i din research, der kunne interessere virksomheden. Det kan jo være, at du tidligere har haft en stilling, hvor du har en stor kundekreds, så kunne det jo være interessant, om virksomheden fx har nogle af de samme kunder, så du kan byde ind med kendskab til kunden. Det kan også være, at virksomheden opererer i forskellige markeder eller forhandler forskellige brands, som du har stor kendskab til. Det finder du kun ud af ved at ringe til virksomheden og spørge ind.

Husk at bruge hv-spørgsmål, så undgår du at få et ja- eller nej-svar.

Spørg også gerne ind til programmer, produktfotografering, packshots, Indesign, Illustrator, Photoshop, produktmanualer m.m., også selvom du tror, du ved, hvad de gerne vil have, så spørg. Det kan jo være, at de bruger programmerne på en helt anden måden, end du tænker, de bruger dem, eller de bruger programmer, som du slet ikke har tænkt på.

Prøv at inddrage dig selv i nogle af spørgsmålene, når I taler for at gøre vedkommende nysgerrig på dig.

Du behøver ikke have 100 spørgsmål klar, for mange gange dukker der helt naturligt spørgsmål op, når først samtalen er i gang.

Man skal turde tage skridtet og ringe ud

  • Måske skal du tage det pæne tøj på, inden du ringer (det giver selvtillid at sidde i sit normale arbejdstøj i stedet for pyjamas og sutsko)
  • Måske skal du dyrke sport for at give dig selv selvtillid (gå/løb en tur)
  • Husk af smile – også i telefonen (det kan høres på stemmen, at du smiler)
  • Tal klart og tydeligt!

Skriv ansøgningen med det samme, når du har talt med virksomheden, så du ikke glemmer tonen, samtalen foregik i, eller de ting i kom ind på.

  • Referer til jeres snak
  • Få lavet ansøgningen så det passer til virksomheden
  • Brug den viden, du fik ved telefonsamtalen
  • Brug virksomhedens vision, mission eller andre relevante data, som kan kædes sammen med stillingen

Rigtig god ringelyst.